Sopimusehdoista

Posted by HP Category: Hääbändi, Sekalaiset

Usein tulee vastaan kyselyjä, joissa halutaan tehdä ”alustava varaus”, mutta bändit eivät tee tällaisia sopimuksia, vaan myyvät keikat heti kun mahdollisuus tulee; ala on sen verran kaoottinen ja epävarma, että muusikon on pakko pelata varman päälle ja ottaa duunit vastaa silloin kun niitä varmuudella tarjotaan. Eli joko bändi varataan, tai sitten ei – toki voi sopia niin, että bändi merkkaa päivän kalenteriin kysymysmerkillä ja ilm0ittaa heti, jos samalle päivälle tulee kilpailevia tarjouspyyntöjä; tällöin varauspäätös pitää luonnollisesti tehdä nopeasti.

Sopimuksen vahvistukseksi riittää sähköpostiviestit molemmin puolin, eli allekirjoituksia sun muita ei tarvita, kunhan viestit on kuitattu molemminpuolisesti. Puhelimitse sovittu asia on myös yhtä pätevä, mutta tietysti vaikeampi todistaa (ja muistaa), eli aina on hyvä olla mustaa valkoisella!

Alla peruutusehdot, jotka ovat käytössä monilla yhtyeillä (speksit saattaa hieman vaihdella, mutta suunnilleen näillä yleensä mennään)

 

*Sähköpostissa selkeästi sovittu keikka riittää viralliseksi sopimukseksi. ”Alustavia” varauksia ei ole vaan varaus joko tehdään tai ei tehdä  – sellainen diili voidaan toki tehdä, että laitetaan päivä muistiin kysymysmerkillä, ja jos samalle illalle tulee toinen kysely, niin me ilmoitetaan siitä välittömästi tilaajalle; tässä vaiheessa lopullinen päätös pitää syntyä heti. Emme ota varausmaksua etukäteen.

*PERUUTUSEHDOT: Tilaaja voi perua sopimuksen >90 vrk ennen tilaisuutta, mutta sitoutuu maksamaan 50€ toimistokulumaksun. Jos bändin peruutus tehdään 30-89 vrk ennen tilaisuutta, veloitetaan 15 % tilaisuuden arvosta (vähintään 50€). Jos peruutus tehdään 29-15 vrk ennen tilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % tilaisuuden arvosta. Mikäli vahvistettu varaus peruutetaan 0-14 vrk ennen tilaisuutta, veloitetaan 100%. JOS tilaisuus on todistettavasti kokonaan peruuntunut, voi sopimuksen purkaa pelkän toimistokulun (50€) hinnalla. Esiintymisen peruuntuessa force majeure syistä, ei osapuolille synny korvausvelvollisuutta. 

*Yleensä on tapana, että esiintyjälle tarjotaan edes jotain syötävää keikan aikana. Jos tilanne on teidän juhlissa toisin, ilmoittakaa siitä meille etukäteen, niin osaamme varautua.

*Bändi tuo kaikki omat äänentoistolaitteet ja soittimet. Äänentoistolaitteita voi yleensä käyttää myös oman taustamusiikin kuunteluun sekä puheisiin. Ilmoita tästä mieluiten etukäteen niin osaamme varautua. Jos haluaa käyttää äänentoistolaitteita vielä keikan jälkeen, niin äänentoiston voi yleensä vuokrata loppuillaksi käyttöön.

*Esiintyjälle riittää oikeastaan aika ja paikka; loput hoituu kyllä rutiinilla ja ammattitaidolla. Saa toivoa biisejä, mutta liikaa ei kannata etukäteen suunnitella meidän puolesta vaan kannattaa jättää pelivaraa ja luottaa siihen että ammattilaisilla on tilannetajua. Tilanteet elää aina hieman, ja ennalta suunniteltu ei välttämättä olekaan se paras ratkaisu, jos haluaa hyvät bileet.

*Bilebändille kannattaa varata n. 3 x 4m alue, mutta olemme kyllä tarvittaessa ahtautuneet mitä kummallisempiin nurkkiin. Jos tilaan ei oman arvion mukaan mahdu koko bändiä (tästä kuvasta näkee suunnilleen kuinka paljon tilaa tarvitaan koko bändillä) , kannattaa harkita suosiolla pienempää kokoonpanoa.

*Roudaukseen pitää varata koko bändillä vähintään 30min, yleensä lähemmäs 45min. Roudaus onnistuu lähes äänettömästi juhlien aikanakin, ja onkin usein kustannustehokkaampaa tehdä vasta illalla ennen showtimeä jolloin vältytään usean tunnin odottelulta ja/tai ajelulta edestakaisin keikkapaikalle. Jos roudaus pitää hoitaa yli 2h ennen keikkaa, olemme yleensä veloittaneet roudauksesta erikseen 100-300€, erityisesti jos keikka on pk-seudun ulkopuolella. Pienemmillä kokoonpanoilla saattaa riittää roudauksessa 15-20min ja trubaduuri kasaa kamat jopa 5 minuutissa.

*Perussähkö riittää, ei tarvita voimavirtaa. Bändillä on jatkojohtoja mukana aina jonkin verran mutta pistorasia pitäisi löytyä suht läheltä lavaa.

 

Vastaa