Lue tämä kun tilaat bändin!

Posted by HP Category: Sekalaiset

Tässä tärkeimmät speksit bändin tilaajalle koottuna yhteen artikkeliin – kannattaa lukaista läpi niin ei jää epäselvyyksiä. 

 

*Mitä pitää tietää/ilmoittaa? Esiintyjälle riittää oikeastaan päivämäärä, kellonaika ja juhlapaikka. Arvio osallistujamäärästä on myös hyvä olla (vaikuttaa äänentoistolaitteiston kokoon); loput hoituu rutiinilla ja ammattitaidolla. Bändin puolesta ei ole tarvetta tavata etukäteen tai käydä juhlapaikalla – olemme kyllä tottuneet monenlaisiin keikkapaikkoihin ja juhliin. Yleensä on tapana, että esiintyjille tarjotaan ateriat keikan yhteydessä (koskee koko illan keikkoja eikä lyhyitä esiintymisiä) – JOS paikan päällä ei jostain syystä ole järkevästi järjestettävissä ruokailua orkesterille, tulee tilaajan ilmoittaa siitä etukäteen. 

Sähköpostissa selkeästi sovittu keikka riittää viralliseksi sopimukseksi. Emme ota varausmaksua etukäteen.

COVID-19-PÄIVITYS 10/2020; Emme tällä hetkellä veloita mitään koronan takia peruutetuista keikoista, tilanne elää nyt sen verran paljon. PERUUTUSEHDOT (normaalina aikoina): Tilaaja voi perua sopimuksen >60 vrk ennen tilaisuutta maksutta. Jos bändin peruutus tehdään 30-60 vrk ennen tilaisuutta, veloitetaan 10 % tilaisuuden arvosta (min.50€). Jos peruutus tehdään 29-15 vrk ennen tilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % tilaisuuden arvosta. Mikäli vahvistettu varaus peruutetaan 0-14 vrk ennen tilaisuutta, veloitetaan 100%. Esiintymisen peruuntuessa force majeure syistä, ei osapuolille synny korvausvelvollisuutta. Orkesteri lupautuu myös hoitamaan keikan; bändillä on kuitenkin tarvittaessa oikeus käyttää päteviä tuuraajia. 

Viestittely: Hoidamme mieluiten kommunikoinnin sähköpostilla, jolloin sovitut asiat jäävät muistiin. Vastaa mielellään selkeästi ja napakasti samaan sähköpostiketjuun – älä aloita uutta viestiketjua, lähetä tekstiviestejä, tai soita; homma muuttuu haastavaksi, jos sovittuja asioita pitää kaivella useasta eri sovelluksesta ja jokainen viesti on lyhyen novellin mittainen – keikkoja saattaa kuitenkin olla vuosittain yli 100 ja organisoinnista meidän päässä vastaa 1 henkilö.  Muista laittaa mielellään jo ensimmäiseen sähköpostiin myös puhelinnumerosi, juhlan päivämäärä sekä juhlapaikan nimi/osoite – joskus on käynyt niin että ollaan huomattu vasta samana päivänä että meiltähän puuttuu sekä puhelinnumero että juhlapaikka ja asiakas ei vastaa sähköpostiin..

Tuuraukset: Meillä on tarkkaan valittu n.20 ammattimuusikon porukka, josta valitsemme soittajat/laulajat keikoille sen mukaan mihin kukin pääsee ja myös hieman sen perusteella kuka sopii parhaiten millekin keikalle. Hyvillä ammattimuusikoilla on aina monta projektia tulilla samanaikaisesti, ja tuurauskeissit ovat ennemminkin sääntö kuin poikkeus, eli keikoilla ei siis aina välttämättä ole samat naamat kuin promovideoillamme mutta taso ja konsepti pysyy kuitenkin aina samana; tuuraajat ovat tuttuja hyväksi havaittuja kavereita eivätkä ole ensimmäistä kertaa lauteilla. Täältä voit tutustua meidän ringissä keikkaileviin muusikoihin. Koska keikkaringissämme riittää huippumuusikoita useampaankin bändiin, myymme usein suosituimmille illoille parikin keikkaa päällekkäin (koskee erityisesti kesälauantaita) – yhteydenpidon hoitaa kuitenkin aina HP. Trubaduurikeikkojen kohdalla pyrimme välttämään tuurauksia, ja soolokeikkojen mahdollisista muutoksista ilmoitamme aina etukäteen.

Laitteisto: Bändi tuo tilaan sopivat äänentoistolaitteet ja soittimet ellei toisin sovita. Äänentoistolaitteitamme voi käyttää myös oman musiikin kuunteluun tai puheisiin – mainitse tästä kuitenkin mieluiten etukäteen niin otamme varmasti oikeat piuhat mukaan. Jos haluaa käyttää äänentoistolaitteita vielä keikan jälkeen, niin laitteita voi vuokrata meiltä yöksi – kysy tästä erikseen. Bilebändin tilantarve on n.10m2 (tai 3m x 4m) – tästä kuvasta näkee suunnilleen miltä bändi näyttää. Jos tilaan ei oman arvion mukaan mahdu bilebändiä tai akustiikka on haastava, kannattaa harkita suosiolla pienempää kokoonpanoa. Aina ollaan kuitenkin jotenkin mahduttu, erityisesti jos etukäteen mainitaan ahtaasta tilasta jolloin voimme ottaa mukaan mahdollisimman kompaktit soittimet. Perussähkö riittää – ei ole tarvetta voimavirralle. Valot kulkee usein meillä mukana mutta mitään spektaakkelia ei meidän lyhdyillä saa aikaiseksi – toki sellainenkin hoituu, jos erikseen tilataan.

Kamojen kasaukseen ja sound checkiin menee koko bilebändillä 30-60min josta sound checkiin riittää jopa 5min. Roudaus ja kasaus onnistuu lähes äänettömästi juhlien aikanakin, ja onkin usein kustannustehokkaampaa hoitaa se vasta illalla 1-2h ennen showtimeä, jolloin vältytään usean tunnin odottelulta ja/tai ajelulta edestakaisin keikkapaikalle. Jos roudaus pitää hoitaa yli 2h ennen keikan alkua, olemme yleensä veloittaneet siitä erikseen, erityisesti jos keikka on pk-seudun ulkopuolella tai saaressa, johon matkustetaan lautalla – esim. suomenlinnassa. Duolla/triolla kasaukseen riittää 15-30min ja trubaduuri/akustinen duo on valmis jopa 5 minuutissa.

Ohjelmisto ja toivebiisit: Esiintyjä tekee settilistat paikan päällä ottaen parhaansa mukaan huomioon tilaajan esittämät toiveet – lopullinen päätösvalta esitettävistä kappaleista on kuitekin aina esiintyjällä. Tarkkaa biisilistaa ei lähes koskaan kannata miettiä etukäteen (ainakaan bilekeikoilla) vaan kannattaa luottaa esiintyjän pelisilmään ja tilannetajuun. Häävalssin/hääbiisin opettelemme aina ilman lisämaksua – toivekappale pitää kuitenkin olla tiedossa viimeistään 2 viikkoa ennen esiintymistä. Inhokkeja / ”kiellettyjä” biisejä ei kannata kauheasti listata – omat inhokit saattavat olla juuri niitä kappaleita joilla porukka saadaan tanssilattialle, jonka lisäksi inhokkien listaaminen vaikeuttaa myös meidän työtämme; mitä spontaanimmin bändi saa operoida, sitä parempi keikka tulee ja sitä hauskempaa yleisölläkin on. Poikkeuksena tähän lyhyet esiintymiset, esim. hautajaiset, vihkitilaisuus tai valmistujaiset, joihin voidaan miettiä yhdessä jopa tarkka biisilista etukäteen.

Kokoonpanovaihtoehdot: Jos haluaa tanssia, niin kannattaa tilata vähintään duo, mieluiten trio tai koko bändi – Trubaduurilla tanssittaminenkin onnistuu kyllä, mutta lähtökohtaisesti trubaduuri ei ole bilebändi, eikä todennäköisimmin soita kahta tuntia JVG:n biisejä tai diskohittejä – (toki joitain yksittäisiä sellaisiakin saattaa kuulua ohjelmistoon). Bändikokoonpanoissa on 2-3 instrumenttia soittavaa laulajaa ellei erikseen tilata pystysolistia joka on meillä yleensä naispuolinen. 

Otetaanko mukaan äänimies? Erityisesti isoissa juhlissa (150+ henkeä) kannattaa harkita miksaajan/äänimiehen mukaan ottamista – muissa tapauksissa bändi hoitaa miksaamisen lavalta käsin soittaessa; tällöin kannattaa ottaa kuitenkin huomioon, että jos musiikki tulee liian kovaa/hiljaa, niin kannattaa tulla heti sanomaan asiasta meille, sillä lavalla ollessa emme kuule tarkkaan sitä, miltä show kuulostaa yleisön puolella. Teemme paljon keikkoja myös ilman miksaajaa (esim. häät lähes aina), eikä tämä sinänsä ole ongelma, mutta toki parempi on aina parempi.

Sovitaanko soittoajat? varausta tehdessä ei vielä tarvitse tietää minuuttiaikatauluja, mutta mitä aiemmin aloitusajan voi lyödä lukkoon, sitä parempi. Noudatamme lähtökohtaisesti seuraavaa aikataulutusta: esiintyjä on paikalla soittovalmiudessa sovittujen settien ja settien välisten taukojen lisäksi max. 45min ”yliaikaa” (siltä varalta jos juhlaohjelma venähtää..), eli esimerkkinä: jos ollaan sovittu että bändi aloittaa klo 20:00 ja soittaa 2x45min, niin bändi on paikalla soittovalmiudessa max 150min (45min+15min tauko+45min+45min pelivaraa), jolloin takarajana on 22:30 – tämän jälkeen soittamisesta pitää sopia erillistä korvausta vastaan. Lisäseteistä voi yleensä sopia myös lennosta fiiliksen mukaan jos bändillä ei ole keikan jälkeen toista keikkaa (koskee lähinnä keikkoja, jotka loppuvat jo alkuillasta josta ehdimme vielä seuraavalle keikalle) – huom: lisäsettien/ylityön hinta saattaa olla hieman korkeampi lennosta napattuna kuin etukäteen sovittuna.

Huom: Jos ei muuta sovita, niin pukeudumme yleensä keikoille smart casual-tyyppisesti.

Treenejä ei ammattibändit pidä cover-keikkoja varten. Tämän vuoksi emme myöskään tee esim. hääbiiseistä äänitteitä tai videoita.

Lopuksi: Miksi kannattaa tilata meidät? -Olemme kokeneita, motivoituneita sekä monipuolisia huipputason ammattilaisia; voit jättää vastuun musiikkipuolesta täysin meidän hartioille ja keskittyä itse hauskanpitoon.

Vastaa